Bloggen

Kristin Kameleon: Eksempler på illustrasjonsteknikker

Nå har det blitt mer etterspørsel etter manuelle illustrasjonsteknikker igjen, etter mange år med veldig mye illustrator. For å vise noen av de ulike teknikkene jeg kan tilby, publiserer jeg i løpet av en tid framover eksempler på ulike teknikker jeg kan tilby. Som et samlende tema har jeg valgt kameleoner, bare fordi de er artige. Foreløpig har jeg fire ulike her, men det kommer flere etterhvert, da legger jeg dem direkte inn i portfolioen. Så ta en titt her også. Der kommer det etterhvert kameleoner i blyant, akvarell og nihonga.

Kameleon malt med akryl på sort kartong

Miniatyrkameleon tegnet med fargeblyant

Kameleon i scraperboardteknikk (ligner linosnitt)

Kameleon laget i Illustrator

Romantiske julebarn

Nå er det snart på tide å skrive årets julekort, og selvfølgelig frankere dem vakkert før de sendes til venner og familie. Fra i dag er årets julefrimerker i salg, og i år er det jeg som står for designet. Årets julefrimerker er nostalgiske og romantiske, med forventningsfulle barn som gleder seg til jul.

Motivene er fra gamle postkort, og en viktig del av jobben besto i å finne de rette motivene, de riktige barna. Typografien er også gammeldags og skrifttypene ligner de som ble brukt på postkort for rundt hundre år siden. For den bedagelig anlagte finnes det også nydelige ferdigfrankerte julekort.

Til samlerproduktene har jeg brukt gamle blonder fra mine egne gjemmer, i kombinasjon med flere gamle fotografier og postkortmotiver. Jeg synes noe av det morsomste er å lage stempelmotivene, og her fikk jeg lage to ulike stempler, ett til førstedagsbrevet og et til de ferdigfrankerte julekortene.

Et tre for Norge!

Vi har vel alle gjort oss noen tanker om landet vårt , om demokrati og om frihet denne siste måneden. Mine tanker har lånt ord fra Per Sivle og motivet er et tre som er formet som det norske flagget. Treet står støtt på brede røtter. Noe av inspirasjonen kom fra rognebærtreet, og jeg har gitt bærklasene hjerteform. Den lille fuglen har nebbet åpent og synger ut, et lite symbol for ytringsfriheten som også er så viktig. Jeg synes ordene til Per Sivle passer veldig godt, selv om de var skrevet i en annen tid til en annen situasjon. Landet vårt har jo ikke alltid vært fritt, vi kan jo virke som et naivt lite lykkeland, men friheten og demokratiet vårt har vi jo måttet kjempe for og velge aktivt opp igjennom historien. -Vi vil oss et land som er frelst og fritt, og ikke sin frihet må borge. Vi vil oss et land som er mitt og ditt, og dette vårt land heter Norge. Og har vi ikke det land ennu, så skal vi vinne det, jeg og du! Motivet er trykket på tykt matt papir, i begrenset opplag, signert og nummerert. Pris kr. 300, herav går 100,- til Røde Kors. Send meg en mail eller kom og kjøp på bybrua i Drammen søndag 15.8.

Messekort for Posten Norge

Jeg har gjort et hyggelig oppdrag for Posten, og har laget en serie postkort til ulike frimerkemesser rundt i verden. Kortene stemples med spesiallaget stempel og selges på messene. Motivene er hentet fra vertsbyene, og har illustrasjon av postkasser fra de ulike landene. Illustrasjonene er blyanttegninger med farge lagt på i photoshop. Stempelmotivene er også knyttet til byene messene holdes i, og kortene har uv-lakk med et posthornmotiv i lakken. Veldig artig å jobbe med trykksaker som har spesialeffekter!

Ikke alle kortene er offentliggjort enda, men jeg legger ut kortene fra de messene som allerede har vært. Se flere av motivene i portfolioen min.

Jubileumsfrimerke for Drammen!

Drammen, min kjære fødeby,  har 200-års-jubileum i år, og det feires og markeres på mange måter. Blant annet har Posten Norge bestemt seg for å gi ut et Drammensfrimerke i anledning jubileet. Jeg har designet frimerket, og utgivelsesdatoen er 20.5.2011. Frimerket ble avduket av Drammens ordfører Tore Opdahl Hansen på filateliutstillingen Drafnia 2011 i Drammen. Jeg signerte førstedagsbrev.

Frimerket

Fordi jeg bor i Drammen og har fulgt byens utvikling, var jeg tidlig i prosessen klar på at jeg ville vise det nye Drammen i kontrast til den gamle industribyen. Jeg fikk støtte fra Posten for konseptet, og arbeidet har i hovedsak bestått i å gjøre research, finne ut hvordan papirfabrikkenes fasader ned mot elva så ut. Det var ikke helt lett, siden papirfabrikkene aldri var yndede foto-objekter. I ettertid er det lett å se verdien og estetikken i disse bygningene, noe som kanskje ikke var så tydelig dengang. Jeg viser de gamle fasadene på papirfabrikkene som lå langs elva som en speiling i vannet. Illustrasjonen av papirfabrikkene er trykket i gull.

Stempelet

Siden dette er et byjubileum og jeg har valgt et moderne motiv til selve frimerket, var det naturlig å velge et element med mer historisk sus til stempelet. Drammens byvåpen har vært i bruk lenge, og er en gjengivelse av Drammens bysegl fra 1715.

For riktig å markere at dette er en festlig anledning, har jeg gitt byvåpenet en strålekrans.

Det flotte fotografiet på frimerket er det Torbjørn Tandberg som står for, han var oppe til soloppgang og fotograferte i firetiden om natten, for ganske nøyaktig et år siden. Solen speiler seg i glassfasaden til Kunnskapsparken og gir bygget et nydelig gyllent lys.

Her er førstedagskonvolutten, med en tømmerfløter på Drammenselva, og noen strofer fra Drammenssangen:

Nihonga for Japan!


Jeg har levert et bilde til utstillingen Posters for Japan, som arrangeres av støttegruppe for Nordøst-Japan, bestående av japanere bosatt i Norge. Utstillingen åpner fredag 20.5. på DogA, Hausmannsgate 16, Oslo. Sushi, øl og sake blir servert på åpningen kl 17. Mer enn hundre designere, kunstnere og illustratører mm. har laget plakater, og de selges for kr 500 per stykk, som går uavkortet til hjelpearbeid i etter jordskjelvet og tsunamien i Nordøst-Japan. Kom og se, kjøp en plakat og støtt et godt formål! Plakatene er trykket på kunsttrykkpapir i str A1 (Stort!) og med blekk som har 100 års garanti for lysekthet, så her er det mulig å sikre seg et limited edition plakatkunstverk for en rimelig penge!

Håper mange kommer og ser utstillingen og kanskje lar seg friste til å kjøpe en plakat! Min for eksempel…
Tema for utstillingen er Omoiyari- omsorg eller tanke for andre- og motivet på min plakat er en japanisert versjon av bibelfortellingen om Jesus som metter 5000 med bare 2 fisker og 5 brød. Tanken min er at dersom man gir noe med hjertet så vil det nå langt selv om det ikke er så mye.

Mitt bidrag til utstillingen er malt i Nihonga-teknikk, og er det største bildet jeg har malt foreløpig. Fotograf Torbjørn Tandberg har vært kjempegrei og fotografert bildet for meg, tusen takk!

Harens år 2011

2011 blir harens år i følge kinesisk kalender, og jeg har laget et vinterkort med haremotiv til anledningen. Noen av dere har kanskje fått kort i posten av meg, har du ikke fått, så send meg en mail og registrer deg for nyhetsoppdateringer her på siden min, og så sender jeg deg 5 doble kort som du kan bruke til å sende hyggelige vinterhilsener med. Husk postadresse!

Duran Duran og typografi

Illustratørhjertet mitt banker også kraftig for skrift, og her skal du få høre hva som la grunnlaget for den interessen. Jeg hadde absolutt hele tenåringstiden min på åttitallet, og da er det vel ingen overraskelse at musikk og populærkultur på åttitallet har påvirket meg og er en del av mine kulturelle og visuelle referanser. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å kle meg som Mariann Thommasen i Surferosa med det første, det toget er definitivt gått, og ingen får på meg asymmetriske klær med brede tverrstriper eller får meg til å klippe håret asymmetrisk igjen (jada, been there, done that.) Men det var Duran Duran som vekket min interesse for typografi. Jeg var skikkelig fan, og ikke bare av musikken, men også av det visuelle materiellet, innpakningen. Og den synes jeg Duran Duran gjorde mye bedre enn sine samtidige.

Grafisk designer Malcolm Garett var ansvarlig for  Duran Durans album- og singelcovere fra 1981 til 86, dvs da de virkelig var på høyden. Så det er vel ham jeg skal takke for typografien. Han er nå Creative Director i AIG, og sånn sett en stor fisk i designerdammen.

På Bergans skinnsekken min dekorerte jeg så vakkert jeg kunne med Duran Duran-logoer i sprittusj og blanko (for dere som ikke er dinosaurer så er dette korrekturlakk)

Her er noen eksempler på Duran Duran-typografi. You like?

Duran Durans 2. album RIO har et cover som har blitt ikonisk. Her brukte de en illustrasjon av Patrick Nagel , en amerikansk illustratør/kunstner som hadde stor påvirkning på åttitallets moteillustrasjoner og clip-art-bilder. Han døde bare to år etter at Rio kom ut, og Rio-coveret har blitt stående som hans mest kjente verk.

Rio-coveret er så godt kjent at det ofte brukes som referanse, se bare på dette coveret fra Mark Ronson. Selv om hintet til Rio ikke er en direkte kopi, er det likevel lett gjenkjennelig.

Knerten Sengesett

I forbindelse med Knertenfilmene og Knertenspillet skulle det lages noen spin-off-produkter, og jeg fikk lage bakgrunnen til sengesett med Knertenmotiv. Knertenfiguren er Kvisten Animasjon sin figur fra filmene. Og endelig har jeg fått produktprøver, så nå koser husets barn seg i Knertensengesett. Produsenten er HTS/Voksi, og kvaliteten er finfin. Anbefales!

Nihonga – for the love of pigments

Jeg har nylig begynt å lære meg en gammel tradisjonell japansk maleteknikk.

Den kalles Nihonga, og betyr Japansk maleri, egentlig.  De fleste har hørt om japanske tresnitt og om japansk og kinesisk penselmaleri med blekk, litt som en østlig akvarellteknikk. Men Nihonga er ikke mye kjent i vesten. Det er en maleteknikk med nesten ubegrensede muligheter, stor grad av taktilitet og med mulighet for bruk av masse forskjellige artige spesialeffekter. Oljemaleri go home…

Det er ytterst få som lærer bort denne teknikken i vesten, men jeg har funnet Yiching Chen, en taiwansk kunstner, utdannet i Japan og bosatt i Paris. Så nå reiser jeg til Paris og går på kurs hos henne når hun holder helgekurs. Fantastisk spennende, og kjempegøy å lære en ny teknikk.

Teknisk sett minner teknikken litt om tempera, dette er finmalte pigmenter som bindes sammen med hudlim og males på japansk washi-papir som limes på treplater. Her er det kunst og alkymi i miks, vi oksiderer metall med svovel, lager spindelvevsaktige nett av silkefiber,  og skaper fantastiske effekter.

Første bilde ble et ganske klassisk japansk motiv med måne og kirsebærblomster. Sølvskyen og gullmånen er malt med micapulver, nesten som å male med øyenskygge! Som en ekstra metalleffekt er det drysset små biter av bladmetall oppå.

Støvbærerne i den åpne kirsebærblomsten ligger i relieff, en av effektene den spesielle hvitfargen gofun kan benyttes til. Gofun er hvitt pigment laget av knuste østersskall, og den må knuses og blandes, knas og vaskes før fargen er ferdig.

Andre bilde er kakifrukt i en porselensbolle. Hele bakgrunnen er dekket med bladkobber og oksidert bladsølv, før jeg malte oppå. Teknikken gir bildet en helt særegen glød.

Strengt tatt er vel ikke bildet ferdig, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer med det, moving on…

Dette er et prosessbilde av Gullkarper, her er papiret malt med blekk og deretter med pigment, så er det krøllet og knadd for å få den marmoraktige effekten, og så er papiret montert på treplate. Tegningen overføres og jeg er i gang med å male fiskene gule.

Trinn to, eller rettere sagt trinn 73 eller deromkring. Vannet og steinene begynner å komme på plass, og den møysommelige prosessen med å male fiskeskjell og detaljer på fiskene kommer så.

Ferdig, detaljrikt bilde. Steinene har fått kvartspulver blandet inn i malingen og har en sandete tekstur, karpene skimrer av mica og bladmetallflak. Nå ligger den kraftig marmorerte effekten i papiret bare i bakgrunnen, nesten som skygger nede i vannet.